Τετάρτη, 12 Μαρτίου 2014

Λ Α Χ Α Ν Ο !

Τα οφέλη του λάχανου και γιατί βάλθηκαν να το… δηλητηριάσουν


Το λάχανο είναι ένα από τα πιο παλιά λαχανικά στην ιστορία του κόσμου – το αναφέρει ακόμα και ο γνωστός μας Διογένης ο κυνικός ως φτωχικό αλλά υγιεινό φαγητό. Άλλωστε το αποκαλύπτει και η ίδια η λέξη: λαχανικά αποκαλούμε όλα τα φαγώσιμα φυτά, ενώ τα μποστάνια τα λέμε λαχανόκηπους και την καλλιέργειά τους λαχανοκομία. Ο ρωμαϊκός στρατός λέγεται ότι τρεφόταν αποκλειστικά με λάχανα, από όπου, όπως αναφέρεται, αντλούσε τη δύναμή του. Το λάχανο συστηνόταν παλιότερα ως δυναμωτικό για τους αδύναμους οργανισμούς και τους νέους που βρίσκονται στην ανάπτυξη, ενώ οι Ελβετοί θεραπευτές χρησιμοποιούσαν τα φύλλα του ως θαυματουργό κατάπλασμα σε άρρωστα μέλη του σώματος, σε πληγές, ακόμα και σε γάγγραινες. Οι μεθυσμένοι έπιναν το ζουμί του για να ξεμεθύσουν και ο φημισμένος τενόρος της όπερας Καρούζο για να προετοιμάσει τον λαιμό του πριν από κάθε παράσταση.

Γιατί να τρως λάχανο

Καταρχάς είναι το προϊόν που πρωτοστατεί τον Δεκέμβριο στη διατροφική λίστα (μαζί με τα πορτοκάλια και τα γκρέιπφρουτ). Βρίσκεται δηλαδή στα καλύτερά του προσφέροντας σε αφθονία τα θρεπτικά οφέλη του.
Το λάχανο περιέχει μηδαμινά λιπαρά (μόνο πολύτιμα ω-3), άφθονη βιταμίνη C αλλά και βιταμίνες Α, Β6, φολικό οξύ (B9) και Κ. Επίσης ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο, φώσφορο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, πλούσιες και ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες με αντικαρκινική δράση και αδιάλυτες φυτικές ίνες. Ένα φλιτζάνι ωμό τριμμένο λάχανο περιέχει περίπου διπλάσια ποσότητα βιταμίνης C από την ημερήσια συνιστώμενη δόση και σχεδόν όση βιταμίνη Κ χρειαζόμαστε ημερησίως. Τι περισσότερο έχει να παρουσιάσει το λάχανο, για να αποδείξει την αξία του; Θειαμίνη, ριβοφλαμίνη, τρυπτοφάνη (αμινοξύ) και πρωτεΐνες. Είναι νόστιμο, δροσερό, με τραγανά και τρυφερά φύλλα τυλιγμένα το ένα μέσα στο άλλο, συναγωνίζεται σε χάρες τα υπόλοιπα ξαδέλφια του (μπρόκολο, κουνουπίδι, λαχανάκια Βρυξελλών) αλλά και σε μυρωδιά, λόγω του θείου που περιέχει… Είναι επίσης μια θρεπτική δύναμη που, σύμφωνα με έρευνες, βοηθά το σώμα να αντιστέκεται στα βακτηρίδια, το αποτοξινώνει, καθαρίζει το έντερο, κάνει στιλπνά τα μαλλιά, ενώ, όπως ανακοίνωσαν πρόσφατα Αμερικανοί ερευνητές, προστατεύει τα κύτταρα από τις επιβλαβείς ακτινοβολίες των ακτινοθεραπειών και της ραδιενέργειας. Ακόμα, το λάχανο και τα υπόλοιπα λαχανικά της οικογένειάς του συμβάλλουν στην αυτο-επισκευή των κυττάρων προστατεύοντάς τα από καρκινικές αλλοιώσεις.

Λάχανο αντί για πορτοκάλι

Το λάχανο κυκλοφορεί σε περίπου 100 ποικιλίες σε όλο τον κόσμο (λευκό, πράσινο, κόκκινο, κατσαρό, λείο, σφαιρικό, σαν μεγάλο μαρούλι κ.ά.). Το μοβ λάχανο περιέχει περισσότερη βιταμίνη C. Για να διατηρηθεί όμως η ευαίσθητη αυτή βιταμίνη, θα πρέπει να το τρως ωμό και, όταν το κόβεις, να το καταναλώνεις το πολύ μέσα σε 2 ημέρες. Διατηρείται στο ψυγείο, φυλαγμένο μέσα σε πλαστική, τρυπητή σακούλα για να αναπνέει.

Δηλητηριώδη λάχανα σαν τον σκορπιό

Όπως όλα τα λαχανικά, έτσι και το λάχανο έχει τους φυσικούς εχθρούς του (κάμπιες, σκουλήκια, μελίγκρες), που καταστρέφουν ή τρώνε τα φύλλα του. Έτσι, προκειμένου να περιοριστεί η χρήση φυτοφαρμάκων, οι επιστήμονες σκέφτηκαν να του προσθέσουν λίγα…γονίδια σκορπιού. Τα νέα γενετικά τροποποιημένα (κοινώς μεταλλαγμένα) λάχανα που ονειρεύτηκαν, θα παράγουν δηλητήριο όμοιο με του σκορπιού. Αυτό το δηλητήριο θα σκοτώνει τις κάμπιες, όταν δαγκώνουν τα φύλλα του, όμως (θεωρητικά) θα είναι αβλαβές για τον άνθρωπο, όπως ισχυρίζεται μια εργαστηριακή έρευνα.

Ποιοι πρέπει να το τρώνε μόνο βρασμένο

Το λάχανο και όλη η οικογένειά του (μπρόκολο, κουνουπίδι, λαχανάκια Βρυξελλών) περιέχουν φυτικές ενώσεις (goitrogens) που παρεμποδίζουν, σύμφωνα με τους επιστήμονες, την ικανότητα του σώματος να χρησιμοποιήσει το ιώδιο. Ως εκ τούτου, μια διατροφή πλούσια σε αυτά τα λαχανικά ενδέχεται να επιβραδύνει – και γενικά να διαταράξει – τη λειτουργία του θυρεοειδή. Όμως τα ένζυμα του λάχανου που εμπλέκονται στον σχηματισμό αυτών των ουσιών καταστρέφονται εν μέρει από τη θερμότητα. Επομένως, λάχανο βραστό ή μαγειρεμένο στον ατμό είναι η προτεινόμενη λύση για όσους το αγαπούν.

Αν πρόκειται να το φας ωμό

Για να έχεις τη σιγουριά ότι είναι απολύτως καθαρό, καθώς στα σφιχτά φύλλα του μπορεί να κρύβονται παράσιτα, υπολείμματα από εντομοκτόνα κλπ., καλό είναι να ακολουθείς την εξής διαδικασία: Να το πλένεις πρώτα με άφθονο νερό, να το αφήνεις για περίπου μισή ώρα σε ένα σκεύος γεμάτο με αλατισμένο νερό και κατόπιν να το ξεπλένεις πάλι καλά. Μετά μπορείς να το καταναλώσεις ωμό με μεγαλύτερη ασφάλεια. Golden Magazine

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...